°¨™¤I منتدى هندسه كفرالشيخ I¤™¨°

السلام عليكم ورحمة الله
اخى الزائر الكريم
أسعدنا تشريفك للمنتدى
ونأمل فى الاستفادة منك وتقديم الفائددة لك
فلا تحرمنا وإياك من الفائدة
لكى تتمكن من المشاركه معنا
تفضل بالتسجيل فى المنتدى
إدارة المنتدى

•^v^–[ مهندسون تحت الانشاء ]–^v^•


    ابتسم....فأنت معمارى..

    شاطر
    avatar
    GA3LONE MOHANDESAH
    عضو اللجنة الاستشارية
    عضو اللجنة الاستشارية

    انثى
    عدد الرسائل : 1373
    الجنسية : مصريه
    المهنه :
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 02/05/2009

    مميز ابتسم....فأنت معمارى..

    مُساهمة من طرف GA3LONE MOHANDESAH في 23/08/09, 03:25 pm

    تذكير بمساهمة فاتح الموضوع :


    تعرف انك طالب معماري لما.....



    تبقى مصاحب كل اللي شغالين في الكلية





    واحد يقول لك صباح الخير تقول له مساء الفل



    تختصر الـ3 وجبات في الفطار



    تشرب اكتر من 3 قهوة سادة في ليلة واحدة




    ...

    تقدر تعيش من غير نور ولا ناس ولا اكل ولا شرب

    لكن
    تتجن لو البلوتر ماطبعش مشروعك



    تضيع مفتاح بيتك وماتحسش الا بعد اسبوع




    تكون خبير اوتوكاد وفوتوشوب وايلاستريتور

    وماتعرفش تعمل جدول اكسيل



    يكون عندك مادتين في اليوم وشغل طول اليوم



    تقضي وقت في الكلية اكتر من البيت


    اهلك يشتكو انك مابتفرجش عن نفسك





    تخرج من الكلية بس عشان تجيب اكل


    تحلم بمشروعك بيجري وراك





    اهلك يكون لهم حياة اجتماعية اكتر منك

    اخوك الصغير يكون له حياة اجتماعية اكتر منك

    اختك اللي لسة مولودة يكون لها حياة اجتماعية اكتر منك




    تبقى عارف كل المحلات اللي بتفتح 24 ساعة في المنطقة





    يكون اصحابك بينامو في ليلة واحدة اكتر منك في اسبوع



    تعتبر ان الساعة 3 الصبح بدري



    تكون راجع البيت الساعة2 الصبح وكل الناس عارفة انت كنت فين





    تكون يوم الخميس والجمعة كلهم في الكلية





    تقول(الساعة لسة 12 بليل لسة قدامي وقت كبير اخلص)





    تتلخبط بين الشروق والغروب




    تسأل الساعة كام بعد كدة تسأل الصبح ولا بليل



    تتخانق مع واحد صاحبك عشان قال لك انه سهر متأخر امبارح



    يوم الخميس بتاعك 73 ساعة



    صباعك يتقطع ويبقى تفكيرك الوحيد الماكت هايخلص ولا لا



    تفهم فعلا ليه المعماريين شعرهم ابيض ولابسين نضارات



    تتكلم على المعماريين المشهوررين على انهم اصحابك



    تسمع كل الاغاني اللي بتحبها في ليلة واحدة ...مرتين تلاتة





    يكون ليك مفهوم تصميمي في ترتيب الاكل في طبقك..دة اذا كان في طبق!!!!


    ............

    تاكل بالمسطرة




    تصحى عشان تروح الكلية..تلاقي نفسك في الكلية



    تبدأ تخلي كل هدومك سودا

    تعترف انك ميت


    .

    تعتبر ان اللي برة الكلية دة العالم الواقعي




    تتلخبط بين النهاردة وبكرة




    تسمع الجملة دي كتير(انت كنت لابس دة امبارح يابني...واول امبارح)



    تحسب عدد الايام اللي فضلت صاحيها



    تفتكر ان اليوم 48 ساعة




    يكون الاحترام والهدوء والرزانة بيعتمدو على عدد ساعات النوم




    تحسب الوقت على اوقات التسليمات ..فاضل 3 ايام ع التسليم..النهاردة خامس يوم من التسليم



    تفكر في الانتحار 3 مرات في اليوم


    تعرف زمايلك في الكلية اكتر من اهلك



    تعتبر المسطرة الـ
    T
    دراعك التالت




    تفتكر ان اليوم بقى فيه شروقين




    تجرب انهي صمغ ممكن يخلي الماكت يتحرق اسرع



    ماتعرفش ترسم من غير دوشة




    تعتبر ان اي سطح مستوي هو سرير بس مش واخد بالو




    يبقى اي كتاب بتقراه عبارة عن صور بس



    يكون عندك اكتر من منبه في مكان وجودك



    تنام وانت مفتح عينك


    لا مش مفتح كدا ههههههههههههه
    كدا

    تفضل انك تعمل فيلم على انك تكتب سطرين




    تسمي ادواتك وتعاملهم على انهم بني ادمين

    وتكتب عليهم محدش ياخد حاجة
    (الكلام ليكوا ياجيرانا)
    ههههههههههههههه





    تكون درجة حرارتك فوق الاربعين
    مش عذر كافي انك تفوت تسليمة


    ولو انت معمارى بجد


    هتبقى عارف ان كل اللي مكتوب دة حقيقى




    و احلى تحية للشعب الميه ميه

    avatar
    GA3LONE MOHANDESAH
    عضو اللجنة الاستشارية
    عضو اللجنة الاستشارية

    انثى
    عدد الرسائل : 1373
    الجنسية : مصريه
    المهنه :
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 02/05/2009

    مميز رد: ابتسم....فأنت معمارى..

    مُساهمة من طرف GA3LONE MOHANDESAH في 17/10/09, 05:01 pm

    شكراا لمروركم يابشمهندسين نورتو التوبيك

    بالنسبة للحيرة في الاقسسام فده طبيعي
    انا عن نفسي لحد دلوقتي في حيره نوعا ما
    بس المفروض انك لما تختار قسم معين تفكر مستقبلا ايه الي هيكون مناسب ليك بعد التخرج ان شاء الله والوظيفه
    ومن ناحية الدراسه فمفيش حاجه سهله خصوصا في الهندسه
    كل حاجه محتاجه تاخد حقها ووقتها في المذاكره
    يعني مدني محتاجه حد ليه في الرياضيات والفيزياء والارقام والمعادلات
    اما عماره محتاجه لشخص ليه في الرسم وزي مابيقولو السنس الهندسي وقدره ع التخيل والابتكار

    يارب اكون قدرت افيد حضرتك وربنا يوفقكم جميعا
    وشكرا مره تانيه على مروركم الجميل
    avatar
    abdoo elbnaa
    اولى منتدى
    اولى منتدى

    ذكر
    عدد الرسائل : 27
    العمر : 26
    الجنسية : مصرى
    المهنه :
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 22/06/2009

    مميز رد: ابتسم....فأنت معمارى..

    مُساهمة من طرف abdoo elbnaa في 19/10/09, 04:56 am

    والله يا بشمهندسة انا بعد ما دخلت مدنى وشوفت مدى التهريسج اللى فيه والزحمة اللى مش هتتعوض خاصة فى سكشن واحد واتنين
    مش هقولك كرهت مدنى بس
    كرهت الهندسة من اساسه
    بس هعمل ايه
    منها لله كفر الشيخ
    ومنها لله سخا
    معلهش دة بس حاجة بسيطة اعبر بيها عن ضيقتى
    بس انا لو طولت الوع فى مبنى سخا دة لولعت فيه
    avatar
    eng.ahmed atif
    تانية منتدى
    تانية منتدى

    ذكر
    عدد الرسائل : 51
    العمر : 25
    الجنسية : مصرى
    المهنه :
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 06/10/2009

    مميز رد: ابتسم....فأنت معمارى..

    مُساهمة من طرف eng.ahmed atif في 19/10/09, 10:02 am

    شكرا ليكى يا باشمهندسه على المعلومات دى وانا كده ان شاء الله داخل عماره
    وعلى فكره يا باشمهندس عبده انا من سخا
    avatar
    abdoo elbnaa
    اولى منتدى
    اولى منتدى

    ذكر
    عدد الرسائل : 27
    العمر : 26
    الجنسية : مصرى
    المهنه :
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 22/06/2009

    مميز رد: ابتسم....فأنت معمارى..

    مُساهمة من طرف abdoo elbnaa في 19/10/09, 11:23 am

    اهلا بيك
    بس بصراحة
    انا بكره سخا موت
    وكفر الشيخ
    بس هعمل ايه يعنى
    وعسى ان تكرهوا شيئا وهو خير لكم
    avatar
    GA3LONE MOHANDESAH
    عضو اللجنة الاستشارية
    عضو اللجنة الاستشارية

    انثى
    عدد الرسائل : 1373
    الجنسية : مصريه
    المهنه :
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 02/05/2009

    مميز رد: ابتسم....فأنت معمارى..

    مُساهمة من طرف GA3LONE MOHANDESAH في 19/10/09, 11:37 am

    شكرا لمرورك يابشمهندس عبدو
    وبالنسبة للتهريج فهو فعلا واضح جداا في قسم مدني نظرا لكثرة العدد
    بس ايا كان ده مش دافع اننا نكرهه الكليه او القسم طالما بنحب حاجه هنحاول اننا نعدل من السوالب الي فيها
    بس مش من ااقل حاجه تخلينا اننا نكرهه الكليه مهما كان ده المكان الي بنتعلم منه
    وحكاية مبقتش شكلا مش كويسه فكلها كم شهر وهنروح للي احسن منها اعتقد ده دافع يخلينا نتحملها
    وزي ماحضرتك قلت عسى ان تكرهو شيئا وهو خيرا لكم

    ونورت التوبيك يابشمهندس وربنا يوفقك ويوفق الجميع

    لا شكر على واجب يابشمهندس احمد احنا هنا كلنا اخواتك واي مساعده احنا موجودين وبقيت الاعضاء
    وربنا يوفقك للقسم الي بتحبه ولازم تفكر كويس بس خلي تفكيرك دلوقتي في اعدادي وربنا معاك
    وشكرا لمرورك نورت التوبيك

    avatar
    MEDHAT_DAPOOR
    مهندس مميز جدا
    مهندس مميز جدا

    ذكر
    عدد الرسائل : 384
    العمر : 28
    الجنسية : مصرى
    المهنه :
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 16/06/2009

    مميز رد: ابتسم....فأنت معمارى..

    مُساهمة من طرف MEDHAT_DAPOOR في 20/10/09, 09:44 am

    والله الواحد كان عايز يخش عماره وفعلا الحاجات اللي انتي قولتيها دي حقيقيه لاني عشت الموضوع ده مع بنت عمتي وكنت بشتغل معاها في المشاريع اللي كانت بتعملها وهي اللي حببتني في الهندسه وقسم العماره لاني كنت شايف ان الحاجات اللي انتي قولتي عليها دي كلها كانت حاجات ممتعه جدا بس رغم كل ده دخلت مدني برده هههههههههههههههه قدر بقي هانعمل ايه هههههههه
    avatar
    ضياء القمر
    مهندس مميز جدا
    مهندس مميز جدا

    انثى
    عدد الرسائل : 763
    العمر : 26
    الجنسية : مصرى
    المهنه :
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 22/01/2009

    مميز رد: ابتسم....فأنت معمارى..

    مُساهمة من طرف ضياء القمر في 20/10/09, 08:29 pm

    بصراحة انا مبعترفش بمعمارى كقسم فى هندسة
    يعنى كانوا بياخدوا رياضة 2 ليه و فيزيا و كيميا و رياضة
    عمارة ده اى نعم قسم متعب بس معتقدش متعب ذهنيا يعنى
    زى بقية الاقسام التانية
    عموما كلوا تعبان و طالع عينوااااااااااا
    avatar
    HAMADA
    اولى منتدى
    اولى منتدى

    ذكر
    عدد الرسائل : 36
    العمر : 28
    الجنسية : مصرى
    المهنه :
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 18/10/2009

    مميز رد: ابتسم....فأنت معمارى..

    مُساهمة من طرف HAMADA في 21/10/09, 07:54 am

    خد بالك ان اى قسم او اى كليه انت هتدخلها
    لما تتخرج منها
    دى هتكون اللى هتعيش عليها
    يعنى هى اللى هتكون رزقك
    يعنى مهما دخلت وخرجت دى هتكون حياتك

    ArsenalFC
    اولى منتدى
    اولى منتدى

    ذكر
    عدد الرسائل : 38
    العمر : 26
    الجنسية : مصرى
    المهنه :
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 11/10/2008

    مميز رد: ابتسم....فأنت معمارى..

    مُساهمة من طرف ArsenalFC في 21/10/09, 10:47 am

    باحترامى ليكى يا ضياء دا رأيك ولازم احترمه

    بس بجد ده كلام (مستفز) فحضرتك تعترفى انه من الهندسه او لأ دى حاجه ترجعلك انتى بس للأسف العالم كله معترف بيها الا انتى؟؟؟؟؟!!!!!!!

    وأنا عايزك تسألى نفسك سؤال هتعملى ايه بالفيزياء و . . . الخ أنا شايف ان المواد دى بتتدرس ب (غباء شديد ) فى الجامعات المصريه يعنى انا هذاكرها علشان اروح فى الامتحان اجيب درجه

    أنا اسف لو كلامى زعلك بس لازم تتقبلى ان ده قسمى


    طبعا يا باشمهندس حماده لازم تعرف ده طبعا بس انا مش فاهم وجهة نظرك
    avatar
    ميدووو المهندس
    Active Member
    Active Member

    ذكر
    عدد الرسائل : 931
    العمر : 26
    الجنسية : مصرى
    المهنه :
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 03/02/2009

    مميز رد: ابتسم....فأنت معمارى..

    مُساهمة من طرف ميدووو المهندس في 21/10/09, 12:11 pm

    طبعا اي قسم في الكليه يعتبر هندسه
    وطبعا مش كل اللي بندرسه في الكليه بنحتاجه في الحياه العمليه بعد الكليه
    يعني كل قسم ليه ماده بتخص قسمه بتبقي اساسيه هي دي اللي هيشتغل بيها بعد كدا
    وبيدرسها طول سنوات التخصص
    مفيش حاجه اسمها ملوش لزمه في هندسه
    avatar
    ضياء القمر
    مهندس مميز جدا
    مهندس مميز جدا

    انثى
    عدد الرسائل : 763
    العمر : 26
    الجنسية : مصرى
    المهنه :
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 22/01/2009

    مميز رد: ابتسم....فأنت معمارى..

    مُساهمة من طرف ضياء القمر في 21/10/09, 12:32 pm

    سوررررررررررررى فهمتوا غلط

    انا مقلتش معمارى وحش ولا قللت منوا
    انا و جهة نظرى انا معمارى
    تكون من الاول من غير اعدادى يعنى
    تكون كلية منفصلة يعنى
    على فكرة يا باشمهندس مثلا الفيزيا و الحاجات كفاية انك بتفهم الدنيا
    ماشية حواليك ازاى
    تقولى مبنستفدش منها فى حاجة حاقولك ازاااااااااى يعنى
    اللى عايز يستفيد بيستفيد
    و اللى عايز يطبق بيطبق
    قسم معمارى قسم مرهق بدنيا فقط و ده رأى يعنى
    و بيعتمد على الموهبة
    المهم يعنى
    رنا معانا كلنا
    avatar
    GA3LONE MOHANDESAH
    عضو اللجنة الاستشارية
    عضو اللجنة الاستشارية

    انثى
    عدد الرسائل : 1373
    الجنسية : مصريه
    المهنه :
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 02/05/2009

    مميز رد: ابتسم....فأنت معمارى..

    مُساهمة من طرف GA3LONE MOHANDESAH في 21/10/09, 02:40 pm

    شكرا لمرورك يابشمهندس مدحت .. ومحدش عارف الخير فين
    وربنا يوفقك في مدني ان شاء الله ونورت التوبيك ياهندسه


    نورتي التوبيك يابشمهندسه ضياء
    ووجهة نظرك واضحه يعني تقصدي انه عماره تكون كليه لوحدها
    زي فنون جميله ده الي فهمته من رايك
    بس اعتقد انه لو ده هو الصح فأكيد وزارة التعليم العالي كانت هتطبق الكلام ده في العالم ككل
    انما مفيش حاجه بتبقى ملهاش لازمه في الحياة اومال اتوجدت ليه من اصله ؟؟
    وشكراا لمرورك نورتي ياجميل


    شكرا لمرورك يابشمهندس حماده وفعلا كلامك مظبوط
    الكليه هيا تعتبر مستقبل اي شخص بس ده ع افتراض انه هيشتغل بشهادته


    شكرا لمرورك يابشمهندس ارسنال
    ومن حقك انك تدافع عن قسمك بس بردو مننساش انه باقي الاقسام ليها اهميتها
    سواء اكانت بتدرس فيزياء او رياضه او كيمياء او ميكانيكا
    لان كل المواد دي ملموسه في حياتنا بس احنا الي مش بناخد بالنا منها
    ومنقدرش نستغنى في حياتنا عن الهندسه بكل اقسامها
    ومره تانيه شكرا لمرور حضرتك


    شكرا يابشمهندس ميدو على رايك
    وفعلا مفيش حاجه اسمها ملهاش لازمه بس مش في الهندسه بس
    في حياتنا بشكل كلي وفعلا زي مابنسمع من المعيدين ان مش كل الي بندرسه
    هنحتاجه بعد التخرج بس اكيد ليه فايده تانيه

    وشكرااا مره تانيه لمروركم جميعا واتمنى ان الاراء تكون داخل نطاق التوبيك وشكرا

    ArsenalFC
    اولى منتدى
    اولى منتدى

    ذكر
    عدد الرسائل : 38
    العمر : 26
    الجنسية : مصرى
    المهنه :
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 11/10/2008

    مميز رد: ابتسم....فأنت معمارى..

    مُساهمة من طرف ArsenalFC في 23/10/09, 03:04 am

    اوك يا ضياء بس بجد انا مفهمتش كده بس خلاااااص عادى

    أنا لما قلت ان المواد دى مش هنستفاد بيها علشان بتتدرس بغباء هنا فى مصر يعنى بشكل نظرىىىىىىىىىىىىى أكتر مع انها مواد علميه

    وحسيت انى لما هدخل ميكانيكا مثلا فى اى جامعه فى مصر حسيت بجد انى هظلم نفسى

    وده اكيد يا ميدو يا هندسه

    اوك يا جعلونى
    avatar
    Great_love
    مهندس مميز جدا
    مهندس مميز جدا

    ذكر
    عدد الرسائل : 2388
    العمر : 28
    الجنسية : مصرى
    المهنه :
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 25/09/2008

    مميز رد: ابتسم....فأنت معمارى..

    مُساهمة من طرف Great_love في 23/10/09, 03:20 am

    اولا الموضوع كان ترفيهى ولذيذ وانقلب لنقاش بين الاقسام

    محسسنى ان االاهلى والزمالك بيلعبوا عادى مش مهم

    نيجى بئا لقسم عماره هو فعلا مواده غير اقسام هندسه كلها بس عادى

    وهو فعلا بيعتمد على الموهبه وقدره التخيل

    اكتر منه على الاطلاع والمذاكره الكتير

    زى بئيه الاقسام


    ونيجى للناس اللى بتقول ان المواد مش بنستفيد بيها فى الحياه العمليه
    انا مره قولت لدوكتور معلش احنا هانستفيد من الحاجات دى
    اصل الناس بتقول مش هانستفيد بيها فى الحياه العمليه
    رد عليا وقالى
    مين الغبى اللى قالك كده قالى كل كلمه بتاخدها هاتعرف اهميتها لما تتخرج
    وانا فعلا فى الاجازه فى التدريب عرفت ان كل كلمه خدتها
    فى الفلود او ميكانيكا او ثيرمو او فيزيا كله بيكمل كله

    وحمدت ربنا ان مذاكرتى مش راحت على الارض زى ماكنت متصور



    واخيرا وليس اخرا
    كفايه ان رئيس القسم عميد الكليه Very Happy
    avatar
    abdoo elbnaa
    اولى منتدى
    اولى منتدى

    ذكر
    عدد الرسائل : 27
    العمر : 26
    الجنسية : مصرى
    المهنه :
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 22/06/2009

    مميز رد: ابتسم....فأنت معمارى..

    مُساهمة من طرف abdoo elbnaa في 30/10/09, 01:34 pm

    بس دة مش مبرر
    الواحد شكله كدة مش نافع فى مدنى
    avatar
    eng.manosha
    إعدادى منتدى
    إعدادى منتدى

    انثى
    عدد الرسائل : 1
    الجنسية : مصريه
    المهنه :
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 10/10/2009

    مميز رد: ابتسم....فأنت معمارى..

    مُساهمة من طرف eng.manosha في 14/09/10, 08:04 am

    يالهوى دا انا كنت داخله عماره بجد ده بيحصل؟
    avatar
    محمد يسرى
    اولى منتدى
    اولى منتدى

    ذكر
    عدد الرسائل : 16
    العمر : 27
    المهنه :
    تاريخ التسجيل : 23/09/2008

    مميز رد: ابتسم....فأنت معمارى..

    مُساهمة من طرف محمد يسرى في 16/09/10, 09:03 pm

    بصراحة معظم الكلام دة بيحصل دا لو مكنش كوله بس فعلا امتع قسم
    كفاية اصحابك وعلقتك بيهم واحسن مافيه علاقتك بالدكترا والمعيدين فعلا قسم فوق الروعةاما المتاعب الفية على اد صعبتها على اد متعتها اما بالنسبة لموضوع ليه دخلانا اعدادى فى اكبر فيدة حصلت لاتنوع فنون جميلة بيدرسوا نفس المواد بس بطريقة عشوائية زيادة عن الزوم لان مفيش علم فى الدنيا ايم على مفيش والا ويباش علم اصلا والى انتم متعرفهوش او ممكن تكونوا عرفينه بس نسيين ان العمارة فى الدول الغربية لها مدارس خاصة ومكانة اجتماعية كبيرة لان انت لما بتشوف اثار للقدماء على سبيل المثال العمارة هى الشئ الوحيد الى يتقيم على اساسة مدى تطور سكان المكان فى العصر الفلانى واكبر مثال الفرعونى والرومانى والاسلامى ومع الاسف الكلام الى اقال ان العمارة مفهاش مجهود ذهنى امال التصميم ايه انتم مثلا فاهمين ات تاسيم قطعة ارض سهلا هى سهلى على اى حد بس لو حد راجع وراك ربنا يكون فى عونك وكمان توزيع النظام الانشائى مش امر سهل لان المعمارى هوا الى بيحدد اماكن العمدان والمدنى على اساسة بيعمل تسليحه للعمدان اسف انى طولت بس انا تبع المثل الى بيقول لولم اكن معماريا لوديت ان اكون معماريا ومن وجهت نظرى مع احترامى للجميع عمارة احسن واجمل وامتع واظرف قسم فالهندسة واحسن مجال فى العالمودى راى ومحدش يزعل واسف ان الرد متاخر
    avatar
    pretty_angel
    مهندس مميز جدا
    مهندس مميز جدا

    انثى
    عدد الرسائل : 1014
    العمر : 26
    الجنسية : مصريه
    المهنه :
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 19/08/2009

    مميز رد: ابتسم....فأنت معمارى..

    مُساهمة من طرف pretty_angel في 24/09/10, 12:31 pm

    بالرغم انهم بيتعبوا اوى
    بس امتع قسم فى الكليه

      الوقت/التاريخ الآن هو 18/11/17, 09:56 pm