°¨™¤I منتدى هندسه كفرالشيخ I¤™¨°

السلام عليكم ورحمة الله
اخى الزائر الكريم
أسعدنا تشريفك للمنتدى
ونأمل فى الاستفادة منك وتقديم الفائددة لك
فلا تحرمنا وإياك من الفائدة
لكى تتمكن من المشاركه معنا
تفضل بالتسجيل فى المنتدى
إدارة المنتدى

•^v^–[ مهندسون تحت الانشاء ]–^v^•


    رساله لكل بنت مصاحبه ولد

    شاطر
    avatar
    adel sanad
    نائب المدير
    نائب المدير

    ذكر
    عدد الرسائل : 736
    العمر : 26
    الجنسية : مصرى
    المهنه :
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 27/09/2009

    مثبت رساله لكل بنت مصاحبه ولد

    مُساهمة من طرف adel sanad في 22/09/10, 08:19 am




    avatar
    monreve22
    مهندس مميز جدا
    مهندس مميز جدا

    ذكر
    عدد الرسائل : 1498
    العمر : 26
    الجنسية : مصرى
    المهنه :
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 17/09/2008

    مثبت رد: رساله لكل بنت مصاحبه ولد

    مُساهمة من طرف monreve22 في 22/09/10, 10:53 am

    يعنى محدش سمع اللى فى الفيديو
    واللى سمع مش هياخد بكلامه
    ليه ؟؟؟؟ لانه عمرو خالد
    حتى لو رأيه صح واحنا مقتنعين بيه وعارفين 100% انه صح
    نقول برده دا الكلام دا غلط ليه ؟؟؟
    لانه عمرو خالد

    كنت المفروض يا دولة تقول سؤال بعد الفيديو
    هل الكلام دا صح ولا غلط ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    هل اجابتها نعم او لا
    avatar
    يوغي
    مهندس مميز جدا
    مهندس مميز جدا

    ذكر
    عدد الرسائل : 1075
    المهنه :
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 26/03/2008

    مثبت رد: رساله لكل بنت مصاحبه ولد

    مُساهمة من طرف يوغي في 22/09/10, 02:08 pm


    احنا محتاجين باحث يرد ويوضح لنا

    Sad

    pale

    Sleep تصبحو علي خير
    avatar
    adel sanad
    نائب المدير
    نائب المدير

    ذكر
    عدد الرسائل : 736
    العمر : 26
    الجنسية : مصرى
    المهنه :
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 27/09/2009

    مثبت رد: رساله لكل بنت مصاحبه ولد

    مُساهمة من طرف adel sanad في 22/09/10, 02:43 pm

    هو خلاص عمرو خالد بقى تيت ووحش

    مش ده عمرو خالد بتاع صناع الحياة ورحله للسعاده

    وكل اللى دخل اتكلم فى عمرو خالد وساب الفيديو

    مش عارف ليه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    ااستاذ عمرو بيقول اللى مترضهوش على اختك ما ترضهوش على بنات الناس

    هو فيه حد حاسس ان الكلام ده غلط

    لو انتوا مش بتحلوا عمرو خالد هجبلوكوا اى شيخ تانى

    ولا اقول اسألوا اى حد ماشى فى الشارع وقوله انت ترضى انك اختك تمشى مع واحد

    والولد نفس الكلام كما تدين تدان وهيجى عليك يوم برده

    اللهم اصلح حال جميع شباب وبنات المسلمين



    avatar
    سموره
    مهندس نشيط
    مهندس نشيط

    انثى
    عدد الرسائل : 239
    العمر : 25
    الجنسية : مصريه
    المهنه :
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 15/02/2010

    مثبت رد: رساله لكل بنت مصاحبه ولد

    مُساهمة من طرف سموره في 22/09/10, 03:30 pm

    كلامك جميل اوى اوى بجد
    فعلا الحال ده مافى اى حد يرضى بيه
    مش محتاج اصلا نكون مقتنعين باللى بيقوله لان الكلام صح فعلا

    جزاك الله خيرا
    ربنا يهدينا جميعا
    avatar
    ahMed KhaLiL
    مهندس مميز جدا
    مهندس مميز جدا

    ذكر
    عدد الرسائل : 2851
    العمر : 26
    الجنسية : مصرى
    المهنه :
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 27/02/2008

    مثبت رد: رساله لكل بنت مصاحبه ولد

    مُساهمة من طرف ahMed KhaLiL في 22/09/10, 04:22 pm

    ياعم عادل كلنا عارفين انه حرام وغلللللط

    وكل حاجه وسامع عن الموضوع ده الف مرررررره

    بس يوم ما اسمع الفتوه والدين مسمعووش من ده
    avatar
    adel sanad
    نائب المدير
    نائب المدير

    ذكر
    عدد الرسائل : 736
    العمر : 26
    الجنسية : مصرى
    المهنه :
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 27/09/2009

    مثبت رد: رساله لكل بنت مصاحبه ولد

    مُساهمة من طرف adel sanad في 22/09/10, 04:30 pm

    دى مش فتوة ولا دين يا خليل

    دى اخلاق لازم تكون موجوده فينا كلنا

    صح ولا غلط




    true-lie
    اولى منتدى
    اولى منتدى

    ذكر
    عدد الرسائل : 21
    العمر : 26
    الجنسية : مصرى
    المهنه :
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 21/02/2010

    مثبت رد: رساله لكل بنت مصاحبه ولد

    مُساهمة من طرف true-lie في 22/09/10, 11:18 pm

    ماله عمرو خالد ؟ راجل محترم ... دا داعية يا جماعة مش فقيه .... Neutral Neutral
    avatar
    adel sanad
    نائب المدير
    نائب المدير

    ذكر
    عدد الرسائل : 736
    العمر : 26
    الجنسية : مصرى
    المهنه :
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 27/09/2009

    مثبت رد: رساله لكل بنت مصاحبه ولد

    مُساهمة من طرف adel sanad في 23/09/10, 07:21 pm

    وانا اصلا من مجبى عمرو خالد وكل واحد ليه رأيه

    وزى ما المثل بيقول مستحيل الناس تجتمع على حاجه واحدة



    avatar
    الباشمهندسة
    اولى منتدى
    اولى منتدى

    انثى
    عدد الرسائل : 38
    الجنسية : مصريه
    المهنه :
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 19/09/2010

    مثبت رد: رساله لكل بنت مصاحبه ولد

    مُساهمة من طرف الباشمهندسة في 24/09/10, 01:24 am

    هوه انتوا كده ياشعب مصر ومش هتتغيروا !!!!!
    أولا: ده الدكتور عمرو خالد للي مش عارفة من أفقه علماء الدين
    ثانيا: للأخ اللي بيقول ان قال على الرسول انه فشل أرجوكم تسمعوا الحلقة تاني وتفهموها!!
    ثالثا: للأخ اللي بيكرهه اشمعنا جيت على ده وبتكرهوا ؟؟أقوللك أنا :أصل بيتكلم في الدين وفي الصح
    رابعا: الكل يؤخذ من كلامه ويرد عدا الرسول صلى الله عليه وسلم
    وطبعا اسفه للاطالة
    avatar
    Eng/Heba
    تالته منتدى
    تالته منتدى

    انثى
    عدد الرسائل : 77
    العمر : 25
    الجنسية : مصرى
    المهنه :
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 08/05/2010

    مثبت رد: رساله لكل بنت مصاحبه ولد

    مُساهمة من طرف Eng/Heba في 24/09/10, 03:25 am

    فيديوهات رائعه وكلام اروع

    حتى لو كنت معترضه مع الشخص الى قاله بس كلامه صح
    انا مبحبش اسمعه اه بس لو قال كلام كويس هسمعه
    وكفايه ان فى شباب وبنات كتير التزموا بسببه
    ودى حاجه تخلينى احترمه
    اما حكايه ان قال عن الرسول فشل هوكان بيحاول يوصل
    نقطه مهمه للشباب انهم لو فشلوا فى حاجه ميياسوش
    بس اخطا فى توصيلها خطا كبير
    والشيخ محمد حسان بارك الله فيه وضح الخطا
    جزاكم الله كل خير
    avatar
    google
    مهندس
    مهندس

    ذكر
    عدد الرسائل : 198
    العمر : 27
    الجنسية : اردنى
    المهنه :
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 09/07/2010

    مثبت رد: رساله لكل بنت مصاحبه ولد

    مُساهمة من طرف google في 24/09/10, 03:36 am

    مش أحنا ال نقدر نحكم علي عمرو خالد
    لأن مفيش حد فينا أعلم منه

    ايوا له غلطات
    لكن
    كل ابن ادم خطاء

    وبردك مش احنا ال نحكم علي داعيه اسلامي
    avatar
    eng_3la2
    مهندس مميز جدا
    مهندس مميز جدا

    ذكر
    عدد الرسائل : 2391
    العمر : 28
    الجنسية : مصرى
    المهنه :
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 18/02/2008

    مثبت رد: رساله لكل بنت مصاحبه ولد

    مُساهمة من طرف eng_3la2 في 24/09/10, 05:38 pm

    اولا من غير ما اسمع اللى موجود فى الفيديو انا عارفه ومقتنع بيه
    ومفيش واحد فينا مش مقتنع ان فى حاجه اسمها ولد وبنت يبقو اصحاب ودى نقطه كلنا متفقين عليها

    الباشمهندسة كتب:هوه انتوا كده ياشعب مصر ومش هتتغيروا !!!!!
    أولا: ده الدكتور عمرو خالد للي مش عارفة من أفقه علماء الدين
    ثانيا: للأخ اللي بيقول ان قال على الرسول انه فشل أرجوكم تسمعوا الحلقة تاني وتفهموها!!
    ثالثا: للأخ اللي بيكرهه اشمعنا جيت على ده وبتكرهوا ؟؟أقوللك أنا :أصل بيتكلم في الدين وفي الصح
    رابعا: الكل يؤخذ من كلامه ويرد عدا الرسول صلى الله عليه وسلم
    وطبعا اسفه للاطالة


    ثانيا الاخت
    احنا كدا يا شعب مصر ؟؟؟؟؟
    ياريت توضحى احنا كدا فى ايييييييييه ؟؟؟؟

    وعمرو خالد اللى كلكم بدافعو عنه لو كان اخطأ مره او اتنين ماشى لكن لما يزيد عن كدا
    وهو عارف ان فى طبقه كبيييييره من الشباب بيمشى وراه يبقى لالالالالالالالا
    مش يتكلم ويقول كلام عن جهل ونقول كلنا وراه امين

    ولما يقول على رسولك فشل اى كان موضوع الحلقه حتى لو بيتكلم عن ايه
    يبقى انسان ........... محدش يسمعله كفايه انه يقول كدا على رسولى مش محتاج كلام اكتر من كدا

    واللى لسه بيدافع عنه وبيقول انه من احسن الناس ومش عارف ايه
    اتفضلو لينك اهو فى معظم اخطاء عمرو خالد بالفيديوهات

    يعنى مش مجرد كلام مكتوب


    هو دا عمرو خالد
    http://www.muslm.net/vb/showthread.php?t=171867
    avatar
    ester_max
    إعدادى منتدى
    إعدادى منتدى

    ذكر
    عدد الرسائل : 2
    الجنسية : مصرى
    المهنه :
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 04/01/2010

    مثبت رد: رساله لكل بنت مصاحبه ولد

    مُساهمة من طرف ester_max في 16/10/10, 08:29 am

    سلام عليكم جميعا
    طبعا بعد كل الردود دى انا مش هاضيف جديد
    بس هاعلق على حاجه بسيطه مين اللى قال ان عمرو خالد من افقه علماء المسلمين؟؟؟؟
    ما اظن ذلك
    لكن لما يكون فى انسان بيتكلم صح حتى لو كافر المفروض نسمع رايه...ولا ايه؟

    وجزاكم الله خيرا
    avatar
    moslema
    مهندس مميز
    مهندس مميز

    انثى
    عدد الرسائل : 258
    العمر : 38
    الجنسية : مصريه
    المهنه :
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 29/10/2010

    مثبت رد: رساله لكل بنت مصاحبه ولد

    مُساهمة من طرف moslema في 06/11/10, 08:53 pm

    بسم الله الرحمن الرحيم
    وبه نستعين والصلاة والسلام علي أشرف المرسلين وخاتم النبين محمد صلي الله عليه وسلم
    أما بعد
    بعد إطلاع هيئة الدفاع عن عمرو خالد
    برئاسة العضو / محمد نجاتي
    المحاضرة التي استخرج منها المقطع المفبرك
    للداعية المصري / عمرو خالد
    قررنا أن نناشد والدنا فضيلة الشيخ العالم الجليل محمد حسان
    الداعية والكاتب المصري المعروف
    في مراجعة المحاضرة التي استخرج منها المقطع المفبرك للداعية المصري / عمرو خالد
    وذلك لأن الداعية عمرو خالد لم يقل في هذه المحاضرة ولا في غيرها ، عنصراً من العناصر ، ولا جملة من الجمل لفظة
    فشل النبي في رحلة الطائف
    والتي كررتها فضيلتكم في المقطع الذي إنتشر بطريقة مقصودة علي المواقع السلفية خاصة ، والمواقع الأخرى طعناً في الداعية عمرو خالد ، مما أدي لحدوث بلبلة عند الناس ، خاصة أن فضيلتكم من قلوبهم بمكان ، وقد أكدت في ردك علي الداعية عمرو خالد بالضبط أربع مرات أنه قال في درس من دروسه عنصراً أو إستنباطاً بعنوان :
    فشل النبي في رحلة الطائف
    وقد أكدت أنه قال ذلك عن طريق تكرارك لهذه الكلمات أربع مرات في نفس المقطع قائلاً ..
    ميجيش بقه واحد فاشل يطلع لي علي فضائية ويقول
    فشل النبي في رحلة الطائف
    ثم أعدت التأكيد انه قال ذلك قائلاً :
    لما تقول فشل النبي في رحلة الطائف يبقي إنته اللي أفشل أهل الأرض يا فاشل
    ثم كررتها مرة ثالثة وأن تصفه قائلاً :
    والله العظيم كلام يبكي دماً بدل الدمع يطلع مطنطن كده ، ولاوي رقبته وعلي فضائية يقول "النبي فشل في رحلة الطائف ".
    ثم مدحت وأثنيت علي النبي بكلام وكأن الداعية عمرو خالد لا يعرفه وأعدت التأكيد أنه قال أن النبي فشل قائلاً
    تطلع إنته يا فاشل ، وتقول النبي فشل في رحلة الطائف ، لا والله ما فشل ، والله ما فشل قط (صلي الله عليه وآله وسلم) .
    ونحن استمعنا للمحاضرة وقمنا بتفريغ الجزء الذي تحدث فيه عمرو خالد عن محاولات النبي للبحث عن قبيلة تحميه
    فوجدناه ما قال هذه الكلمات أبداً
    فهذه الكلمات تصرح بأن النبي شخص فاشل ، وتنسب الفشل إلي النبي وليس إلي محاولاته كما قال الداعية عمرو خالد
    فمن أين أتيت يا شيخنا الجليل بهذه الكلمات ، وللتأكيد فهذا نص ما قاله الداعية عمرو خالد ناصحاً الناس في حلقته التي رددت عليها والتي كانت بعنوان " لا لليأس " ...
    اقتباس:
    إوعي تيأس مهما كانت الظروف ، والدليل علي كده إن نبيك
    ( صلي الله عليه وسلم ) مر بـ 26 محاوله فشلوا كلهم ، ومع ذلك لا لليأس

    وإن كان الشيخ يظن أن هذه الكلمات قدح في النبي
    فقد وضح عمرو خالد أنها ليست كما يظن البعض انها نقيصة في حق النبي ولكنها علي حد تعبيره
    اقتباس:
    علشان تعرف إن التجربه ..
    تجربته (صلي الله عليه وسلم) تجربه مفيده للإنسان
    مش تجربه مثالية خارقه .. فاهمين الفكرة ...

    ويبدوا أن الداعية عمرو خالد ، شعر أن كلامه سيحمل علي الوجه الخطأ فبادر الناس ليسد هذه الذريعة التي تنبأ لحدوثها في نفس الحلقة قائلاً :
    اقتباس:
    وإحنا مش جايين يا جماعة نقول إن تجربة النبي فشلت ، استغفر الله العظيم هوه فيه نجاح أعظم من تجربة النبي ؟؟!!!

    ولكن للأسف بعد حسن الظن بشيخنا الجليل
    فضيلة الشيخ محمد حسان
    وجدناه وكأنه سمع المقطع القصير المفبرك للداعية عمرو خالد
    وتعجل ولم يصبر حتي يتأكد أن الداعية عمرو خالد قال ذلك صراحة أم هناك جزء في النص مفقود
    وهل تراجع عمرو خالد عن هذا الكلام أم لا ...
    وهل وضح عمرو خالد غرضه من هذا الكلام ، أم هذا الكلام تصريح دعوي خرج به علينا
    فانهال الشيخ عفا الله عنه ، بالسب والشتم ، والجرح والتنقيص من شأن الداعية عمرو خالد في مقطع لم يتجاوز الدقيقتين كانت فيه كل هذه النصائح :


    أولاً وصف عمرو خالد قائلاً أنه " واحد فاشل " ..
    ثم أكد الأمر ثاني مرة بصيغة " إنته اللي فاشل وأفشل أهل الأرض " .
    ثم عاد هذه الصيغة مرة ثالثة مع إضافة صفة تؤكيد الفشل قائلاً له " إنته اللي أفشل أهل الأرض يا فاشل " .
    ثم وصف عمرو خالد بصفة تشبه الشاب السكران البلطجي وهذه لا شك أنها أسوء كلمات خرجت من الشيخ محمد حسان عفا الله عنه فقد قال واصفاً الداعية عمرو خالد قائلاً اًنه " مطنطن كده ، ولاوي رقبته " .
    ثم عاد يؤكد أن عمرو خالد إنسان فاشل للمرة الرابعة مع حذف كلمة التوكيد بالفشل من آخر الجملة فقال له " إنته اللي فاشل وأفشل أهل الأرض " .
    ثم ختم كلامه بتوكيد الفشل لعمرو خالد للمرة الخامسة فقال متسائلاً " تطلع إنته يا فاشل وتقول ..." .
    يا شيخنا الجليل
    يامن تعلمنا منك ومن شريطك الماتع أدب الخلاف كيف يكون الخلاف ...
    يامن تعلمنا منك عدم الحكم علي الأشخاص إلا بعد إقامة الحجة والبرهان عليه
    يامن تعلمنا منك ومن دروسك وخطبك كيف يكون الأدب وخاصة مع الدعاة والعلماء
    يامن سمعنا من مصحفك الذي سجلته للأمة الإسلامية في سورة النور قوله تعالي " لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنْفُسِهِمْ خَيْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْكٌ مُبِينٌ " . وقد قال أئمة التفسير في قوله تعالي " ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنْفُسِهِمْ خَيْرًا " . أي بإخوانهم ، فلماذا لم تطبق الآية علي نفسك وتظن بالداعية عمرو خالد خيراً .
    يامن تعلمنا منك أن اسم المحاضرة أو اسم الكتاب يدل علي ما بداخله ، الداعية عمرو خالد سمي البرنامج " علي خطي الحبيب " فكيف سيقول للناس أن الحبيب فاشل وسيروا علي خُطاه ؟؟!!!
    يامن تعلمنا منك الكثير والكثير ، نحن نطالبك الآن للرجوع إلي المحاضرة ، والنظر إليها بعين الرضا لا بعين استخراج النقائص ، وستري أن الداعية عمرو خالد كان يمدح النبي ولا يذمه ، وأن هذه المحاضرة كانت بعنوان " دعوة النبي للقبائل ( لا لليأس ) وهي علي حد تعبيره وصفها قائلاً ..
    اقتباس:
    الحلقة دي هدية لكل واحد بيمر في حياته بظروف يائسه ، سواء كان أب أو أم
    سواء طالب فشل مره في دراسته ونفسه إنه ينجح ، سواء واحد بيخطط لحياته ، سواء عاطل مش عارف يشتغل ، سواء واحد بيمر بمشكلة عائلية
    لا لليأس

    يا شيخ محمد عهدناك دائما تتراجع عن أخطاءك
    فلما طعنت في صحابي جليل واتهمته بأنه ممن شاركوا في مقتل عثمان مع ضخامة علمك وكثرة قراءتك
    وتراجعت عندما تبين لك الصواب ، لم ينزل هذا التراجع من قدرك
    بل سُجل لك المقطع الذي تراجعت فيه عن هذا الخطأ في عدد كثير من المنتديات والمواقع علي سبيل الفخر لك
    فتُراك بعدما تبين لك الحق
    تتراجع عن سبك وشتمك للداعية عمرو خالد ...؟؟؟؟
    نسأل الله ذلك والله ولي التوفيق
    مقدمة لفضيلتكم
    مـحمد نـجاتي
    رئيس هيئة الدفاع عن عمرو خالد
    أبو عبد الله
    رئيس هيئة الدفاع عن عمرو خالد

    منقول للتوضيح

    avatar
    moslema
    مهندس مميز
    مهندس مميز

    انثى
    عدد الرسائل : 258
    العمر : 38
    الجنسية : مصريه
    المهنه :
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 29/10/2010

    مثبت رد: رساله لكل بنت مصاحبه ولد

    مُساهمة من طرف moslema في 06/11/10, 08:56 pm

    http://www.youtube.com/watch?v=hLnx8q1TB3s

    http://www.youtube.com/watch?v=hLnx8q1TB3s

      الوقت/التاريخ الآن هو 16/08/17, 07:26 am