°¨™¤I منتدى هندسه كفرالشيخ I¤™¨°

السلام عليكم ورحمة الله
اخى الزائر الكريم
أسعدنا تشريفك للمنتدى
ونأمل فى الاستفادة منك وتقديم الفائددة لك
فلا تحرمنا وإياك من الفائدة
لكى تتمكن من المشاركه معنا
تفضل بالتسجيل فى المنتدى
إدارة المنتدى

•^v^–[ مهندسون تحت الانشاء ]–^v^•


    تسليم الراية من جيل الي جيل

    شاطر
    avatar
    Eng_seaidy007
    مهندس مميز جدا
    مهندس مميز جدا

    ذكر
    عدد الرسائل : 1111
    العمر : 26
    الجنسية : مصرى
    المهنه :
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 29/09/2008

    مثبت تسليم الراية من جيل الي جيل

    مُساهمة من طرف Eng_seaidy007 في 26/06/09, 08:13 am

    بسم الله الرحمن الرحيم


    الحمد لله خلصنا اعدادى والنتائج مرضية
    اعدادى ليست صعبة في المناهج ولكن الصعوبة تكمن في التخبط الذى يواجهة من يدخل الكلية حديثا واليكم بعض النصائع من مجرب لعلها تنفعكم
    لن اشق عليكم بها ولن اتهاون فيها فخير الامور الوسط
    · عليك الالتزام بحضور المحاضرات في مواعيدها وعدم التاخير
    · فهم المحاضرة جيدا ثم قراءتها بالمنزل ولو مرة واحدة
    · حل الاسئلة الموجودة بالشيتات او نهاية الفصول
    · الاهتمام باعمال السنة بحضور السكاشن والميدتيرم والاهتمام به
    · من المواد الهامة جدا الرسم الهندسى يا يرفعك في السما يا ينزلك الارض
    · الهندسة الوصفية من المواد السهلة جدا اذا فهمتها واذا اخرتها ستشعر انها كابوس
    · الرياضيات من اسهل المواد الموجودة فاهتم بها ولن تاخذ الكثير من الوقت
    · الميكانيكا ليست بالسهلة او الصعبة فاهتم بها جيد من البداية ولا تجعلها تتراكم وذلك هو الحال مع الفزياء
    · لا تنتظر من احد ان باتى ويساعدك غكل يهتم بشانه فاسعي انت لشانك ودوام علي ما تريد حتي تصل اليه
    · لا تخف من أي مادة فدخولك كلية الهندسة يجعلك اهلا لدراسة المواد الموجودة بها وليست بالصعبة
    · لا تشعر ان احدا هو افضل منك فالجميع سواء وحاول تحقيق افضل الدرجات في التيرم الاول فسوف يساعدك في الاخر
    · لا تشعر بالندم علي اى ضاع منك فقد انتهى الامر ويجب ان تتعامل مع الواقع حتى لا تضيع اشياء اخري
    · لا تياس اذا لم تنجح في احد الامور فانت لم تفشل ولكن نجحت جزيئا وبنبغي عليك ان تعدل من افعالك حتى تصل لمرادك
    · واعلم دائما انه من اراد النجاح نام واستراح ولكن من طلب العلا سهر الليالي

    All copy rights are reserved for




    avatar
    The Egyptian Engineer
    مهندس مميز جدا
    مهندس مميز جدا

    ذكر
    عدد الرسائل : 1042
    العمر : 27
    الجنسية : مصرى
    المهنه :
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 24/01/2008

    مثبت رد: تسليم الراية من جيل الي جيل

    مُساهمة من طرف The Egyptian Engineer في 26/06/09, 11:06 am

    يا سلالالالالالالالالالالالالام بقيت استاذ وبتدي نصاااااااايح لا بس حلوه .استمر

    نصائح جامده والله
    ربنا يعينكم

    avatar
    ahMed KhaLiL
    مهندس مميز جدا
    مهندس مميز جدا

    ذكر
    عدد الرسائل : 2851
    العمر : 26
    الجنسية : مصرى
    المهنه :
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 27/02/2008

    مثبت رد: تسليم الراية من جيل الي جيل

    مُساهمة من طرف ahMed KhaLiL في 26/06/09, 12:07 pm

    هههههههههههههههههههههههههه
    جامد ي صعيدي
    واللهي نصايح في الجول
    فكرتني بنفس اليوم السنه اللي فاتت
    بس هنعمل ايه ياعم اهي دايره وبتلف بينا
    واتمنالك التوفيق في السنين اللي جايه
    وياريت لو تقولنا وجهتك الجايه وداخل قسم ايه؟؟؟
    avatar
    Eng_seaidy007
    مهندس مميز جدا
    مهندس مميز جدا

    ذكر
    عدد الرسائل : 1111
    العمر : 26
    الجنسية : مصرى
    المهنه :
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 29/09/2008

    مثبت رد: تسليم الراية من جيل الي جيل

    مُساهمة من طرف Eng_seaidy007 في 26/06/09, 03:33 pm

    شوفت الدنيا بتعمل اية الف شكر يا حهنس با مصري الف شكر يا ابو خليل بس اللي يدخل الكلية ويعدى سليم مش يدى نصايح دا يبقى حكيم زمانة
    ولو بصيت ع المهنة با بو خليل ها تعرف انا عايز اية من يوم ما اتولدت
    avatar
    ahMed KhaLiL
    مهندس مميز جدا
    مهندس مميز جدا

    ذكر
    عدد الرسائل : 2851
    العمر : 26
    الجنسية : مصرى
    المهنه :
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 27/02/2008

    مثبت رد: تسليم الراية من جيل الي جيل

    مُساهمة من طرف ahMed KhaLiL في 26/06/09, 03:39 pm

    ههههههههههههههههههههه
    ربنا معاك ياهندسه
    وتحقق اللي في بالك
    avatar
    Eng_A.Nagib
    عضو مميز
    عضو مميز

    ذكر
    عدد الرسائل : 577
    العمر : 26
    الجنسية : مصرى
    المهنه :
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 28/09/2008

    مثبت رد: تسليم الراية من جيل الي جيل

    مُساهمة من طرف Eng_A.Nagib في 26/06/09, 05:15 pm

    بجد نصائح جميله جدا يا صعيدى بس انا عندى مشكله صغيره - اخوك بردو مفيهاش حاجه -

    انا عارف النصائح دى كويس وحفظها بس المشكله بتكمن انى مش بنفذها confused Crying or Very sad

    يبقى ايه الحل يا حكيم؟؟؟؟؟؟
    avatar
    Eng_seaidy007
    مهندس مميز جدا
    مهندس مميز جدا

    ذكر
    عدد الرسائل : 1111
    العمر : 26
    الجنسية : مصرى
    المهنه :
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 29/09/2008

    مثبت رد: تسليم الراية من جيل الي جيل

    مُساهمة من طرف Eng_seaidy007 في 27/06/09, 11:14 am

    المشكلة دى محدشيقدر يحلها غيرك علشان دى مشكلة ارادة وعزيمة
    حاول تستغل ارادتك تكون اقوى من نفسك وهتنجح لو حاولت
    avatar
    ضياء القمر
    مهندس مميز جدا
    مهندس مميز جدا

    انثى
    عدد الرسائل : 763
    العمر : 26
    الجنسية : مصرى
    المهنه :
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 22/01/2009

    مثبت رد: تسليم الراية من جيل الي جيل

    مُساهمة من طرف ضياء القمر في 27/06/09, 11:36 am

    هههههههههههههههههههههههههههه

    والله جامدة يا هندسة كنت بفكر أعملها
    avatar
    سما مصر
    تانية منتدى
    تانية منتدى

    انثى
    عدد الرسائل : 63
    العمر : 26
    الجنسية : مصريه
    المهنه :
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 24/03/2009

    مثبت رد: تسليم الراية من جيل الي جيل

    مُساهمة من طرف سما مصر في 27/06/09, 04:03 pm

    لو قلت النصايح دي لحد لسه في اعدادي وقبل الامتحان هيئولك الي ع البر عوام
    وهيدخل من هنا ويخرج من الناحيه التانيه
    avatar
    molhm
    عضو موقوف
    عضو موقوف

    ذكر
    عدد الرسائل : 286
    العمر : 27
    المهنه :
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 22/07/2008

    مثبت رد: تسليم الراية من جيل الي جيل

    مُساهمة من طرف molhm في 27/06/09, 05:23 pm

    هههههههههههه يا عم مش بالكلام

    ما احنا يااااااااااااما اتقال لنا و منفذناش حاجه

    هي اعدادي لزمتها انك تاخد على دماغك وتتعلم الدرس

    ويا عالم السنة اللى بعدها هتطبق اللى اتعلمته ولا لا!!
    avatar
    shoroukkheder
    مهندس مميز جدا
    مهندس مميز جدا

    انثى
    عدد الرسائل : 936
    العمر : 26
    الجنسية : مصريه
    المهنه :
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 22/09/2008

    مثبت رد: تسليم الراية من جيل الي جيل

    مُساهمة من طرف shoroukkheder في 01/07/09, 02:01 am

    ياعالم بكره هيدونا ايه
    وكان علم معانا شيل مننا اد ايه
    (((((((دكتور مش عاوزاه يزعل منى علشان كده مش هقول اسمه)))))) استاذ مش عارفه مطلعش ليه بيه
    والمعيد ادانى بمبه اروح بيها لفين
    والله حلال اللى حصلى ماانا اللى اختر هندسة
    وبرجلى دخلت لحد مبنى الورش وقلت تانى ليه
    avatar
    ابراهيم غنيم
    مهندس مميز
    مهندس مميز

    ذكر
    عدد الرسائل : 252
    العمر : 26
    الجنسية : مصرى
    المهنه :
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 14/12/2008

    مثبت رد: تسليم الراية من جيل الي جيل

    مُساهمة من طرف ابراهيم غنيم في 01/07/09, 06:23 am

    جون دي يا عم هتلر
    هوه ده اللي مفروض يتعمل فعلا
    avatar
    monreve22
    مهندس مميز جدا
    مهندس مميز جدا

    ذكر
    عدد الرسائل : 1498
    العمر : 26
    الجنسية : مصرى
    المهنه :
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 17/09/2008

    مثبت رد: تسليم الراية من جيل الي جيل

    مُساهمة من طرف monreve22 في 02/07/09, 04:36 am

    نصائح جامدة بس اللى يسمعها وينفذها
    واحنا ياما اتقال لنا نصايح
    avatar
    ميدووو المهندس
    Active Member
    Active Member

    ذكر
    عدد الرسائل : 931
    العمر : 26
    الجنسية : مصرى
    المهنه :
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 03/02/2009

    مثبت رد: تسليم الراية من جيل الي جيل

    مُساهمة من طرف ميدووو المهندس في 03/07/09, 09:21 pm

    نصايح تمام
    بس مشكلتنا ان احنا مش هنفذها
    عشان احنا احسن ناس تتكلم بس ما بنفذش
    شكرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ع النصايح
    avatar
    Eng_seaidy007
    مهندس مميز جدا
    مهندس مميز جدا

    ذكر
    عدد الرسائل : 1111
    العمر : 26
    الجنسية : مصرى
    المهنه :
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 29/09/2008

    مثبت رد: تسليم الراية من جيل الي جيل

    مُساهمة من طرف Eng_seaidy007 في 26/07/09, 03:53 pm

    من ردودكم انتم حددتم المشكلة وكمان حددتم الحل

    الحل الوحيد

    هو

    اتخاذ القرار

    ثم التنفيذ ثم الاستمرار والمداوة ع التنفيذ

    واللي جرب عارف

    وع راي المثل

    اسأل مجرب ولا تسألش مش مجرب
    avatar
    mini-star1
    بكالوريوس منتدى
    بكالوريوس منتدى

    انثى
    عدد الرسائل : 139
    الجنسية : اردنى
    المهنه :
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 11/08/2009

    مثبت رد: تسليم الراية من جيل الي جيل

    مُساهمة من طرف mini-star1 في 16/08/09, 04:06 am

    انا رايى مختلف ان البشمهندس اراد يوصل رسالة
    واكيد فيه ناس هتسمعها وبرضه فى ناس هتطنشها بس برضه برافو
    جزاك الله خيرا
    فمن يفعل خير لا ينتظر عواقبه الا الخير
    avatar
    eng.ahmed atif
    تانية منتدى
    تانية منتدى

    ذكر
    عدد الرسائل : 51
    العمر : 25
    الجنسية : مصرى
    المهنه :
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 06/10/2009

    مثبت رد: تسليم الراية من جيل الي جيل

    مُساهمة من طرف eng.ahmed atif في 09/10/09, 11:49 am

    شكرا انا كنت محتاج النصائح دي خصوصا انى تايه فى اعدادى
    avatar
    eng mohamed hassan
    إعدادى منتدى
    إعدادى منتدى

    ذكر
    عدد الرسائل : 8
    العمر : 26
    الجنسية : مصرى
    المهنه :
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 07/10/2009

    مثبت رد: تسليم الراية من جيل الي جيل

    مُساهمة من طرف eng mohamed hassan في 10/10/09, 08:23 am

    مشكووووور ياهندسه على النصائح الجامده دى ومنك نستفيد ويارب يوفق الجميع

      الوقت/التاريخ الآن هو 22/10/17, 04:45 pm